onsdag 28 januari 2009

Still alive

Ja, vad ska jag skriva. De flesta av er tror kanske att jag lagt ner bloggen och det hade kanske varit lika bra. Men nu är det ju så att i mitt huvud skrivs det en massa inlägg och arbetas massor med bloggen, det är bara det att jag har så svårt att finna tiden att starta datorn och få
ned det på pränt.

Även om jag inte har skrivit några egna inlägg så har jag läst massor av inlägg på alla bloggar jag följer och det börjar bli rätt många, tur att jag har min blogguppdateringslista som gör att jag snabbt hittar alla nya inlägg. Har även upptäckt nya intressanta bloggar, kommer säkert tipsa er om en och annan också.

Håller också på att bearbeta maken gällande att visa bilder på familjen men han är lite trögövertalad där. Vi får väl se hur det går.

Hur som. Var ska jag börja? Julen och jullovet var bra. Mycket stress i några dagar men ändå mycket tid till umgänge med familj, släkt och vänner. Det går inte att skriva om allt som hände här, då kommer jag aldrig ikapp mig tidsmässigt. Det fanns dock MÅNGA höjdpunkter och härliga episoder. Att se lillsessan hemma hos mormor och morfar när tomten kom för tredje dagen i rad(ja, det blir så ibland när det är stor familj och släkt) var en höjdare. Hon dansade runt, runt samtidigt som hon gång på gång sa: ”Gilla det, loligt” (=Gillar detta, roligt), såg så härligt ut! Eller prinsens först VÄLDIGT trumpna min när alla andra fick paket och han inte hade en enda, han gick undan och satte sig i ett hörn… När tomten sedan läste ”God Jul ”Prinsen”…” hann vi inte höra mer för prinsen flög upp med armarna i luften och tjöt ”Jaaaaaa”, hur lycklig som helst. Högen hann för övrigt bli ganska stor innan det blev tomt i säcken och under granen.

En annan höjdare var när lillsessan plockade upp paket till tomten i ett rasande tempo men ändå tog sig tid att titta en stund på varje paket och puta lite med läppen samtidigt som hon säger ”God lul” (=God jul) innan hon räckte över det. Hon hade hört tomten säga ”God Jul” rätt många ggr vid det laget och hade fått kläm på det där med tomtesysslan…

Storsessan bjöd på många ljuvliga kommentarer. Den största grejen för henne var nog dock att hon började komma på det här med att tomten har klätt ut sig. Fast riktigt säker är hon inte. På julafton var det farfar som klätt ut sig, det avslöjade hon högt och ljudligt inför småsyskon och kusiner… ”Jag ser att det är farfar, det ser jag på händerna och skägget”. Sedan gick hon fram och visade ”Mamma, han har grått skägg här och vitt skägg här, det är farfar det ser jag”. När jag sa ”Men farfar har ju inte så tjock mage som tomten” avfärdade hon det snabbt med ”han har satt en kudde där, det är alldeles mjukt”. På juldagens morgon satt hon vid frukosten och utbrast i sitt förtret över att det var farfar och ingen riktig tomte ”Jag vet att det var farfar, den riktiga tomten har väl inte jeans heller”. Värsta tonårssnacket… På juldagen var det min morbror som klätt ut sig och där var hon också övertygad om att det var han som klätt ut sig, men hon spelade glatt med ändå. Lyckan över alla fina julklappar var ju inte mindre för det…

Vi lyckades dock rädda julen ett år till. På annandagen hade vi julklappsutdelning med min familj, det hade inte stämt innan. Då var det en kompis lillebror som var utklädd till tomte men riktig mask, tomtebyxor, stor mage, tomterock och allt. Storsessan smög fram till mig och viskade upphetsat ”Mamma, det ÄR den riktiga tomten, det vet jag, för morfar står där där”! Hon kan få leva i den tron lite till. Det finns en riktig tomte medans de utklädda är tomtens medhjälpare…

Nyårsafton firades hemma hos oss tillsammans med goda vänner. Vi blev 6 vuxna och 7 barn och vi hade det otroligt trevligt. Synd bara att tröttheten sitter i flera dagar efteråt…

Det och mycket annat hann vi med under vårt LÅNGA jullov. Härligt. Ingen idé dock att skriva om allt det här. Får försöka ta nya tag nu och skriva mer löpande inlägg samt lägga in en bild då och då…
Allt för stunden. Kram från mig.

Inga kommentarer: