måndag 17 november 2008

Tankeläsare

För ett tag sedan utspelade sig nedanstående episod när jag och barnen kommit hem efter en lång dag på jobb/dagis:

Jag skulle koka mannagrynsgröt (ja, ibland finns det varken tid eller ork för ordentlig matlagning) och hade ställt fram pulvret och en gryta. Lillsessan stod på en stol bredvid spisen för att hjälpa till. Mamma=M, Storsessan=S, Lillsessan=L

M: "Jag ska bara plocka fram kläder till i morgon, du får vänta en stund L så gör vi gröten då."

Jag går ut ur köket en stund men L står kvar. Jag visste att hon inte kunde öppna burken så det kändes relativt lugnt. Ganska snart kommer storsessan rusande och ropar "Mamma, mamma L(fast hon kallar henne naturligtivs vid namn, de är inte medvetna om sina bloggalias) har gjort något förfärligt" (bara det ordet gjorde mig full i skratt).

Nu blev det dock mindre roligt. Jag kommer ut i köket och då har lillsessan försökt koka gröt, fast med kaffepulver... som tur är var det inget vatten i närheten iaf. Hon hade lyckats få i ett 2,5cm högt lager i grytan samt täcka stora delar av köksbänken, spisen (inklusive vreden) och golvet. SUCK. När jag väl hade fått rett ut den röran, gjort gröten och dukat fram det mesta fortsatte kaoset.

Det började med att lillsessan skulle hälla mjölk själv ur en full 1,5l-mjölkpaket. Lite mjölk kom det faktiskt i glaset och jag lyckades stoppa henne innan hela bordet var täckt... Två högljudda minuter senare (måltidskaoset i vår familj är ett kapitel för sig) ska prinsen hälla mjölk på gröten själv, ur samma paket. Han träffade faktiskt tallriken med det mesta av mjölken (bara någon dl bredvid) men gröten gick inte se längre för tallriken var fylld upp till brädden... Då ger jag ifrån mig lite morrliknande, ilskna läten (inga riktiga ord dock). Då utbrister storsessan
S: "Mamma, man får inte säga fan"
M: "Nej det får man inte men det sa jag inte heller"
S: "Nej, men du tänkte!"

Jamen vad ... kan jag inte ens få ha mina tankar ifred längre!

Inga kommentarer: