tisdag 24 februari 2009

blurr

Jaha, söndagen var rätt slö här hemma. Jag fick sova LÄNGE, helt underbart skönt. Blev SÅ besviken när jag kom upp och det var ca 5 plusgrader. Det var slaskigt ute. Kunde det inte få vara kallt ett par dagar till nu när det äntligen kom rejält med snö??? Skit, faktiskt, tycker jag!

Maken och barnen kom iaf ut och byggde två snögubbar med morot, halsduk och annat livsnödvändigt. En kompis till storsessan kom hit efter lunch, superkul. Vi fick med alla barnen till lekplatsen en stund också, solen stack fram och det var härligt väder, förutom slasket då.

Var iväg och köpte nya blommor till köksfönstren, för de gamla gick definitivt inte att rädda. Gardinen blev aldrig färdig, höll på att röja med allt möjligt annat. På något underligt sätt rusade den dagen iväg den också...

Måndagarna flyger alltid iväg. Maken jobbar sent och det är rätt tufft att vara själv här vid middag och läggdags. Målet var att alla skulle vara i säng kl 20 men det gick inte riktigt. Ville se på familjen Annorlunda. Vet inte om ni har sett det men jag måste säga att jag har svårt att känna med de två största familjerna. Den familjen som önskade ett tredje barn och fick trillingar däremot känner jag med, även om jag inte håller med dem i allt. Men att ha 10 barn och skylla på att man inte tål preventivmedel och inte alltid hinner få på en kondom, nja... Jag förstår det INTE. Att man dessutom kan känna längtan efter att bli gravid igen även om man har tvillingar kan jag förstå och att det då blir tvillingar IGEN, ja ok. MEN att det blir ett tvillingpar TILL efter mindre än två år... nej. 10 och 8 barn är för många att hantera själv på en gång. Själv blir jag ju smått skogstokig av 3 ibland.

En annan sak som förundrade mig i måndags var familjen med trillingarna som vid två års ålder inte får äta själva för att det kladdar för mycket?! Hur ska de annars lära sig och få ett vettigt förhållande till mat? För vår del blev det tidigt en nödvändighet att låta lillsessan och prinsen äta själva för att familjen skulle kunna sitta tillsammans vid matbordet någon gång. Att det sedan ser ut som om en bomb briserat i köket efteråt får man lära sig leva med, här har vi alltid en separat golvtrasa igång...

Idag har maken haft sin lediga dag (varannan tisdag) och jag gick till jobbet innan barnen vaknade och kom hem efter att de somnat. Det är INTE roligt. Nu ska jag snart stänga ner här och gå och snusa dom i halsgropen lite, sovande barn är något alldeles speciellt.

I morgon jobbar jag hemma, har både lämning och hämtning och vill slippa restiden. Hade inga möten inbokade så det ska nog funka bra. Fast jobbdatorn är lite liten... Vi har beställt en skärm idag för att jag ska slippa titta på den här pygmen men den kommer väl först om någon vecka.

Är fortfarande förkyld och har ont i halsen men det är så tråkigt så det skriver jag inte mer om. Vill träna igen.

Kram och god natt

2 kommentarer:

Resenären sa...

Låter härligt med sovmorgon, det behöve man ibland. Simon var förfärad i morse när moroten låg på marken i morse och snögubben sjunkit ordentligt.
Hoppas du kryar på dig!
Kram

Jonna sa...

Det med att 2-åringarna inte åt själva reagerade vi också på. Våra började äta själva vid 14 månaders ålder. Det räckte med en vecka på dagis så gick det hur bra som helst sen.

Kram