onsdag 25 februari 2009

Utbrott och vänner

Att jobba hemma en dag emellanåt kan vara ganska skönt. Vi sitter i kontorslandskap på jobbet och det blir rätt stojigt mellan varven vilket gör det svårt att koncentrera sig. Fast jag är inte typen som trivs med det i någon större utsträckning. Är nog för social för det och jag tycker det är enklare att ställa frågor till någon jag ser än någon i andra änden av en trådlös lina eller telefon... Idag var dessutom uppkopplingen seg som kola och någon server hade lagt av en stund, aningens frustrerande.

Däremot kände jag en ENORM längtan efter en ensam dag hemma då jag inte behöver jobba. Tänk att få städa utan att någon river ut lika fort, eller behöva tänka på tid utomhus, mat, sovtider mm mitt i alltihop. Missförstå mig inte, jag älskar min familj mer än allt annat men några timmars lugn och ro känner jag längtan efter. Efter en dag börjar jag sakna dem igen, var så säker. Nåja, det blir nog tid för det också.

Vi har fått ett nytt problem här hemma. Prinsen får såna utbrott när han blir arg och det är svårt att veta hur man ska hantera dem. Idag blev han arg på mig för att jag tog ifrån honom en vattenflaska som han olovandes sprungit iväg med och fyllt med varmt vatten. Det är helt ok att han blir arg men det tar sig helt orimliga proportioner, han kastar bestick, försöker bita mig, slåss (med och utan tillhyggen), smäller i dörrarna (ja mamma, jag vet att jag också gjorde det...men jag tror att jag var lite äldre), nyps och skriker så det känns som om hela huvudet ska sprängas(på mig alltså). När man står med maten på spisen och har två väldigt trötta och hungriga tjejer är det svårt att bara släppa allt och hantera situationen så som man kanske borde. Gissar att jag skulle dra maten åt sidan, stänga av spisen, lägga undan kniven jag håller på att skära med och gå undan med honom och hålla honom hårt tills han lugnar sig, men då måste man ju tänka innan man agerar och det är jag inte alltid så bra på när ljudnivån och stressen är hög. Det är lätt till att bara bli hysteriskt arg själv också och gapa till på honom - vilket jag förstår är helt fel - men när han bits blir jag skogstokig... Eller hur ska man göra? Ni erfarna föräldrar som läser detta, hur ska vi göra? Han hade ett nytt utbrott senare när han inte fick borsta tänderna själv före pappa...

Nog om det.

Har pratat en lång stund med en mycket god vän ikväll. Mmmm, bra för humöret. Tänk att ett telefonsamtal kan få en att må så bra! Tack V!!!

Nu ska jag förbereda för morgondagen. Ytterkläder ska läggas fram, mina kläder måste fram och diskmaskinen ska startas. Sedan väntar sängen, nu är jag TRÖTT.

Kram och god natt!

1 kommentar:

Anonym sa...

ajajaj min lille prins, moster ska komma och ta hand om honom snart! syster, jag utmanar dig.
Nästa vecka så går Du och lägger dig innan kl. 23 varje dag, även fredagen. Antar du utmaningen?
KRAM