måndag 2 februari 2009

Helgen, funderingar, potträning mm - långt

Jaha, då har ännu en helg rusat förbi och en ny vecka börjat. Förstår inte vart dagarna tar vägen hela tiden...

I lördags var det fotbollsträning och första danslektionen för storsessan. Det funkar bra med glasögonen nu men vi måste låta dem spänna dem lite för de tenderar att glida ner lite på näsan. Nu har hon tom fått skavsår. När hon skulle ta på sig inför fotbollen sa hon "mamma, eftersom jag aldrig har mina fotbollskläder på mig kan jag väl ha dem i dag då". Hon har nog hört mig kommentera hennes träningsklädsel några ggr nu... (skäms). Det är bara det att i stort sett alla de andra tjejerna har mjuka fotbollströjor och shorts på sig och precis sådana har storsessan också. Tror ni hon har haft dem en enda gång förut, nänemensan. Första gången ville hon ha kjol och glittertröja, fast där satte jag faktiskt stopp. Hon brukar ha ett par rosa bomullsshorts och en blommig tight träningstop... inte så fotbollsaktigt men det är vad hon vill ha.

Jag lämnade en förväntansfull tjej på dansen, iklädd ljusrosa gymnastikdräkt, ljusrosa leggings och ljusrosa ballerinaskor. Tror de var 10-12 tjejer där och det var ett ljusrosa hav. En tjej hade rött och vitt och en hade samma typ av gymnastikdräkt som de andra fast ljusgul i stället...

Nu gillar ju jag också rosa så där kanske jag har påverkat omedvetet men det här med kjol och klänningsfanatismen har hon iaf inte fått från mig, det måste vara medfött. Idag la hon upp kläderna inför morgondagen på sängen för att kontrollera att top, kjol och leggings matchade... De små börjar också bli rätt bestämda gällande kläder fast än så länge tar det de jag lagt fram på kvällen. Bävar inför hur det blir om något år.

På eftermiddagen kom fam P från Kullavik hit på våfflor. Jag gör dem efter mammas recept och det har blivit en liten grej att vi bjuder dem på våfflor som är mycket uppskattade, kul. Det är verkligen evigheter sedan vi träffade dem sist så vi hade mycket att prata om. Vi kände oss långt ifrån färdiga, det får inte dröja lika länge till nästa gång, supertrevligt. De åkte hem lagom till alla barnen skulle sova och vi fick en relativt lugn lördagskväll, också nice.

I söndags lekte storsessan med en kompis på förmiddagen. Maken skruvade för femtioelfte gången ihop prinsens verktygsbänk (eller rättare sagt prinsen skruvade med pappas assistans) pusslade mm. Jag funderade på skolpapper (skriver mer om det en annan dag) som skulle fyllas i, röjde och lite annat. Hann inte så mycket innan hon skulle hämtas igen. På em packade vi lite picknick och gick upp till skogen, vi klättrade upp på den lite större pulkabacken(utan snö naturligtvis) och satte oss på fårskinnen och fikade. Mysigt, men som vanligt när vi gör något, rätt kaotiskt (små barn som inte sitter stilla i en lurig omgivning, chokladmjölk lite överallt, bullar spridda för vinden). Avslutade med en stund på lekplatsen innan vi vände hemåt, vi frös för det var rätt kyligt.

I övrigt håller vi även på med potträning. Säger bara, något svettigare med tvillingar än med en... Trots att vi har två pottor och en toaring kan man ju ge sig sjutton på att båda två ska sitta på toaringen och när någon sitter där kommer storsessan alltid på att hon är akut "kissig" som hon säger... Prinsen tycker nog dessutom att det är ganska roligt att sitta på toaletten för han säger att han måste kissa typ var femte minut. Man hinner inte mycket annat än att hjälpa dem på toaletten och tvätta händerna.

Prinsen är väl den som kommit längst. Han klarar sig faktiskt väldigt bra i "songer" (=kalsonger). Han är så go när han sitter på toaringen och håller ner snoppen lite. Jag frågade om han måste göra så (han klämmer lite för mycket ibland, inte helt lyckat när man ska kissa). Då svarade han "Ja, mi pappa gö så". Självklart måste han göra som pappa!!!

En annan go kommentar (får väl se om han blir arg på mig i framtiden för denna biten...) är när han sitter och skrattar lite och säger "Jag har mopp, mi pappa ha mopp, mi mofa ha mopp, mi fafa ha mopp, inte mamma ha mopp, ippa du" (mopp=snopp, mofa=morfar, fafa=farfar, ippa=snippa). Sedan fortsätter han med syrrorna också.

Ja, det var det. Nu är det en ny hektisk vecka. Både jag och maken har hektiska arbetsveckor med många möten. I kväll var maken iväg på en aktivitet med jobbet men var hemma runt kl 20 så det var inte så farligt. Storsessan hade gymnastik så min och barnens kväll var ganska intensiv i stället. I morgon ska maken vara hos tandläkaren kl 07. På em får han ta utvecklingssamtalet för storsessan för jag ska klippa mig (funderar förresten på att klippa det kort igen... men vet inte). På torsdag är det läkarundersökning för storsessan på morgonen, maken får ta det för han hade något kundmöte i stan och kan åka direkt dit då. Utöver det är det "bara" det vanliga stressiga vardagsköret som ska gå ihop sig.

På lördag ska vi till fam W i Mölnlycke. Nice, det ser vi fram emot!

1 kommentar:

Anonym sa...

underbart inlägg igen! prinsen är för gullig, alla är det!! KRAM