söndag 22 februari 2009

Stress, melodifestival och förkylt

Vilken dag vi har haft. Maken gick upp vid sju för att åka iväg till jobbet (verksamhetsplanering). Då hade vi alla tre barnen i sängen och alla vaknade naturligtvis, varför sova när det är lördag? Fast det var väl bra att jag kom upp för vi hade ett hektiskt schema.

Det var bara det att jag sov extremt dåligt. Har dunderont i halsen, kan inte svälja, ont i huvudet och snorar. Fick be maken komma med Ipren för att kunna komma upp ur sängen.

Nåväl, kom upp, fixade välling, hängde tvätt (skulle få storsessans gymnastikdräkt torr till kl 13), bäddade sängar, kissade barn i omgångar, klädde barn, satte upp hår, tömde diskmaskin, åt frukost, röjde undan, borstade tänder, tjatade massor, fick på ytterkläder och satt fast tre barn i krångliga bilstolar (storsessans går iofs ganska fort) och kom slutligen iväg (lite sena) till fotbollsträningen mellan 10-11.

Lillsessan och prinsen hade minst lika roligt som storsessan. De sprang omkring som tokar, klättrade i ribbstolar, kastade och sparkade fotboll mm. Innan vi kom iväg hem skulle prinsen springa på toaletten igen, det var bara det att han tog vägen in till duschen. Sprang efter honom och när jag väl fått in honom på toaletten hade lillsessan dragit ner byxor och blöja och stapplade iväg åt motsatt håll... pust. Nåväl, innan vi tre var klara hade storsessan fått på sig alla ytterkläder och väntade tåligt på oss.

Tror vi var hemma här strax efter halv tolv. Då var det bara att sätta fart och fixa lunch. Det fick bli snabbvarianten idag, makaroner med stuvningen vid sidan om och falukorv, paprika och morotsstavar. Sprang väl ut o in på toaletten 3 ggr under tiden också och avvärjde ett par bråk mellan storsessan och prinsen. Kände mig superstressad för kl 13 skulle vi vara på dansen, helst skulle prinsen och lillsessan hinna sova lite också men så blev det inte. Tjatade en del på storsessan för hon skulle hjälpa till och duka. Det gjorde hon också men på något sätt flög ett glas fullt med vatten ned på golvet och gick i kras... INTE vad jag behövde kl 12 idag.

Fick blåsa gymnastikdräkten lite också och tjata massor på storsessan. Tyvärr blev jag arg på henne också, tappade humöret. Hon kan bara inte förstå det här med att vi måste fokusera på att komma iväg nu utan gjorde annat precis hela tiden och tjatade om lördagsgodis. Kändes som om huvudet skulle spricka av stress, tjat om godis, syskonbråk, tjat om att ta på kläder mm. Mår så dåligt efteråt när jag blir sådär arg, det gör ont i magen. Vi pratade om det i bilen och jag tror det var helt ok, men det KÄNNS inte bra. Vill ju klara vara den där mamman med en ängels tålamod, god planering, bäst pedagogik osv.

Fastän vi var hemma så kort stund hann de där tre gullungarna ändå röja ut leksaker över hela övervåningen. Det går fort när mamma behöver koncentrera sig på annat.

Nåväl, vi blev lite sena till dansen också. Fick ta lillsessan o prinsen i paraplysulkyn. Den är svårkörd i vanliga fall och i snö blev det inte direkt lättare... den är dessutom otroligt opålitlig, hjulen svänger ut åt sidan och jag kör in i saker mest hela tiden. Jag och småttingarna gick in till Kungsmässan för att köpa mer kalsonger till prinsen. Min tanke var att då kanske de kunde sova lite i vagnen i stället men näpp. Det tänkte de inte alls... Prinsen somnade till slut till lite precis när vi hämtat storsessan och sov nog en kvart medans jag packade in de andra två i bilen. Vi körde en extra lång runda hem så lillsessan fick nog cirkus en kvart hon också, de var lite trötta nu ikväll.

Väl hemma igen hann vi komma in och få av alla kläder och ladda kaffebryggaren innan maken kom hem. Sedan har dagin fortskridit i lite lugnare tempo. Tyvärr kom vi inte ut på eftermiddagen för det har varit halv snöstorm här under eftermiddagen/kvällen. Hoppas på bättre väder i morgon.

Maken och prinsen har fortsatt jobbet med garderoben, jag har äntligen påbörjat den nya köksgardinen (en färdigsydd kappa så man kan undra varför det tar tid...), måste bara klippa av den lite och fålla, sen så. Kanske får ni se en bild, om jag hinner iväg och köpa nya blommor för de gamla är stendöda... Dessutom har vi lagat Gudfaderns pasta (lite egen variant men riktigt gott om jag får säga det själv, fast jag är ingen jättefan av lövbiff), en barnporslinsmugg flög i golvet i massa bitar, prinsen låste in sig på toaletten (något han har börjat med för "ja vill va ifed" som han säger) och rullade ut allt papper på rullen, papper som sedemera prinsen och lillsessan fick ordnat stopp i toaletten med, röjt lite överallt, hängt mer tvätt, haft lördagsmys med storsessan framför mestodisvalen (hennes uttryck).

Hennes favorit var den första låten(tror mest det berodde på klänningen) och Molly Sanden.

Dessutom skrämde lillsessan halvt livet ur mig och maken här för en stund sedan. Vi hörde världens duns, hon trillade ur sängen. Maken flög upp för trappen (trots ett väldigt ont knä som han fick när han gjorde en vurpa här utanför på morgonen) och var inne i rummet innan hon hann börja skrika. Men det kom sen... så hon skrek. Man blir SÅ RÄDD när något sådant händer. Hon somnade om nästan direkt när jag la ner henne, tror inte hon slog sig så farligt. Ska dock gå in och titta till henne en extragång nu när jag går upp.

Kram och god natt.

2 kommentarer:

Resenären sa...

Vilken dag, minstressnivå ökar bara jag läser om det...
Vi har också en kille som låser in sig på toaletten, jag blir galen! Hoppas dagen blir bättre! Kram

Anonym sa...

systeryster, när ska du relaxa? jag behöver visst komma på besök.
tjata lite på yngsta brorsan så de kommer för de kan ju inte vara med under barnpassnings helgen ;)